عقب نشینی آمریكا برای جلوگیری از تشدید اختلافات با روسیه
نوشته شده توسط : swot

به گزارش ایرنا، روزنامه روسی به به نقل از یك منبع آگاه در دولت آمریكا نوشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود پس از نشست سران گروه هشت كشور صنعتی موسوم به 'جی 8' در شیكاگو در ماه مه (اردیبهشت ماه آینده) امسال، اجلاس سران روسیه-ناتو در این شهر برگزار شود، اما با توجه به خودداری رییس جمهوری روسیه از شركت در این اجلاس، اوباما مجبور شد محل برگزاری اجلاس جی-هشت را به كمپ دیوید تغییر دهد.

روزنامه روسی خاطرنشان كرد: 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری منتخب روسیه می بایست پس از پایان اجلاس گروه جی هشت شیكاگو را ترك كند و در اجلاس ناتو شركت نكند.

مقام آمریكایی به كامرسانت گفت: اوباما برای اینكه پوتین بصورت نمایشی در آستانه اجلاس سران ناتو شیكاگو را ترك نكند، ناگزیر شده است هزینه بیشتری متقبل شده و محل برگزاری اجلاس را به كمپ دیوید در نزدیكی واشنگتن منتقل كند.

بر پایه این گزارش، قرار است اجلاس سران 'جی هشت' روزهای 18 و 19 ماه مه (28 و 29 اردیبهشت ماه) در شیكاگو برگزار شود و بلافاصله پس از آن اجلاس سران ناتو برگزار شود كه در حاشیه آن اجلاس سران روسیه-ناتو برپا خواهد شد.

مسكو اعلام كرده است كه با توجه به اختلاف شدید با واشنگتن در باره استقرار سامانه موشكی آمریكایی در قاره اروپا، رییس جمهوری روسیه در اجلاس سران روسیه-ناتو شركت نمی كند.

روزنامه كامرسانت به نقل از مقام آمریكایی اضافه كرد: علت تاخیر در تصمیم گیری آمریكا برای تغییر مكان اجلاس جی هشت این است كه اوباما پیش از این امیدوار بود با روسیه در باره امنیت موشكی قاره اروپا به توافق دست یابد، اما چنین نشد.

روزنامه روسی خاطرنشان كرد: تصمیم برای تغییر محل برگزاری اجلاس 'جی هشت' به نفع اوباما می باشد، زیرا كه این اقدام از جنجال آفرینی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و متضرر شدن رییس جمهوری حلوگیری می كند.

در این گزارش با اشاره به اینكه ازسرگیری روابط آمریكا و روسیه از معدود دستاوردهای اوباما محسوب می شود، گفته شد: در صورت تشدید اختلاف مسكو و واشنگتن، جمهوریخواهان می توانند از آن به عنوان حربه ای علیه اوباما استفاده كنند.

آمریكا به بهانه تهدید موشكی برخی كشورها، تصمیم به استقرار سامانه موشكی خود در قاره اروپا گرفته است.

در حال حاضر مساله تامین امنیت موشكی قاره اروپا بزرگترین مساله مورد اختلاف میان روسیه و غرب به سركردگی آمریكاست.

دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه در ماه های اخیر بارها نسبت به عواقب استقرار این سامانه به آمریكا هشدار و به عنوان یكی از تدابیر احتمالی از امكان استقرار موشك های تاكتیكی اسكندر در منطقه كالینین گراد خبر داد كه این اقدام اواخر پارسال عملی شد.

مدودیف همچنین گفت كه در صورت بروز وضعیت نامساعد در زمینه سامانه موشكی آمریكا در قاره اروپا، روسیه از برداشتن گام های بعدی در زمینه خلع سلاح و كنترل تسلیحات خودداری می كند.

وی با انتقاد از بی توجهی غرب به منافع و نگرانی های روسیه اعلام كرد: با توجه به وجود رابطه مستقیم میان تسلیحات راهبردی تهاجمی و دفاعی، دلایلی برای خروج كامل از قرارداد 'استارت-2' پیش می آید و حق خروج از این قرارداد را برای خود محفوظ می دانیم.

آمریكا در راستای اجرای خزنده و گام به گام طرح سپر موشكی خود در اروپا اواخر سال گذشته میلادی با رومانی موافقتنامه استقرار بخشی از تجهیزات این سپر را امضا كرد كه به واشنگتن اجازه می دهد سامانه رهگیر 'اس .ام-3' را در این كشور مستقر كند.

بر اساس این توافق، یكی از اجزای سپر دفاع موشكی آمریكا در پایگاه هوایی سابق 'داوسلو' رومانی به كار گرفته خواهد شد.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: مرخصی , عشق , پاریس ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: